Galeria

Wycieczka do Wieliczki i Krakowa

Istnieją takie miejsca, które każdy Polak przynajmniej raz w życiu powinien odwiedzić, by móc poznać prawdziwie dziedzictwo własnego kraju. To właśnie Kraków – miasto królów, historyczne serce Polski, ostoja kultury i sztuki  stał się w tym roku celem wycieczki uczniów klas III – VI, którzy wraz z 3 opiekunami i pilotem z Biura Turystycznego WROTUR udali się na wyprawę do Małopolski w dniach 01-02 czerwca 2017r.

1 czerwca wczesnym rankiem wyruszyliśmy spod szkoły w Gródkach do Wieliczki. Podczas podróży zatrzymaliśmy się w Mc Donalds, gdzie nasi uczniowie zostali obdarowani upominkami z okazji Dnia Dziecka. Po 5-godzinnej podróży dotarliśmy do Wieliczki. Tu zwiedziliśmy zabytkowe Tężnie Solankowe no i oczywiście cel naszej wycieczki Kopalnię Soli. Zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika - wieloletniego pracownika kopalni. Z uwagą słuchaliśmy przekazywanej przez niego wiedzy. Podczas wędrówki trasą turystyczną poznaliśmy historię zabytkowej kopalni, której początki sięgają czasów średniowiecza, dowiedzieliśmy się o tradycjach i obyczajach wielickich górników, podziwialiśmy prawdziwe cuda wykonane w soli: m.in. wspaniałe kaplice zdobione solnymi rzeźbami i płaskorzeźbami, żyrandole, stare wyrobiska o oryginalnej drewnianej zabudowie, dawne narzędzia górnicze oraz zachowane ślady prac w dawnej kopalni. Najbardziej zachwycił nas wystrój wydrążonej w XIX wieku kaplicy św. Kingi, gdzie wszyscy uczestnicy wycieczki zrobili sobie pamiątkowe zdjęcie.

Po 4-godzinnym zwiedzaniu Kopalni Soli udaliśmy się do Krakowa, do  hotelu Felix, gdzie zjedliśmy obfitą obiadokolację i zostaliśmy na nocleg by wypocząć i zebrać siły na kolejny dzień czekających nas atrakcji.

2 czerwca po pożywnym śniadaniu udaliśmy się do Krakowa. Królewskie miasto przywitało nas serdecznie mnogością zabytków, niezwykłym klimatem. Po mieście oprowadzał nas  pan Marek, miłośnik historii, która pomagał nam odkrywać tajemnice legend krakowskich oraz niektórych obiektów, zwracając naszą uwagę na najciekawsze elementy. Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie Zamku Królewskiego na Wawelu: Komnat Królewskich, Prywatnych Apartamentów Królewskich, Katedry, Skarbca Koronnego i Zbrojowni. Uczniowie podziwiali miecz koronacyjny – Szczerbiec, pamiątki po polskich monarchach oraz różne rodzaje broni  i zbrojenia od średniowiecza po XVIII wiek, m. in. paradne rzędy końskie. Interesującą, a zarazem wymagającą pewnej kondycji fizycznej okazała się wyprawa na wieżę Katedry. Stamtąd mogliśmy podziwiać panoramę miasta Krakowa oraz jedenastotonowy Dzwon Zygmunta, który  króluje nad wawelskim wzgórzem i sprawia, że marzenia, tych którzy go dotykają, się spełniają. Dzwon ten wprawiany w ruch przez dwunastu mężczyzn, oznajmia społeczności krakowskiej i nie tylko, o ważnych wydarzeniach w naszym kraju.

Po wizycie na Wawelu udaliśmy się do Smoczej Jamy a potem do Kościoła Mariackiego wewnątrz którego znajduje się XV- wieczny drewniany ołtarz wykonany przez słynnego rzeźbiarza Wita Stwosza. Następnie udaliśmy się do  Collegium Maius – najstarszego  budynku Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie o określonych godzinach można usłyszeć pieśń akademicką „Gaudeamus Igitur” wygrywaną przez zabytkowy zegar. Następnie udaliśmy się do  perły  renesansu polskiego – Sukiennic, w których mieszą się liczne kramy z różnorodnymi pamiątkami, dziełami rzemiosła artystycznego i biżuterią. Tam  też w czasie wolnym  zakupiliśmy pamiątki, po czym udaliśmy się na obiad do restauracji Staropolskie Smaki. O godzinie 16.00 wyruszyliśmy naszym autokarem w drogę powrotną, do domu.

Wycieczka bardzo nam się podobała. Była ona dla nas dużym przeżyciem. Wyjazd ten okazał się nie tylko wyprawą krajoznawczą, ale też piękną lekcją historii Polski. Nauka w takiej formie pozwoliła nam w łatwiejszy i ciekawszy sposób przyswoić sobie wiele informacji z historii. Przekonaliśmy się, że odpoczywając i bawiąc się, możemy także wzbogacać naszą wiedzę.